Σάββατο, 10 Ιουλίου 2010

Αλλαγή δεδομένων στην επιλογή ιδιωτικού σχολείου


      Άλλον ένα δείκτη των επιπτώσεων της κρίσης στην ελληνική οικογένεια θεωρούν οι ιδιοκτήτες και εκπαιδευτικοί ιδιωτικών σχολείων τις εγγραφές για την επόμενη σχολική χρονιά. Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία προκύπτει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φετινών μαθητών των ιδιωτικών σχολείων θα επιστρέψει και την επόμενη χρονιά στους ίδιους χώρους, με δεδομένες τις οικονομικές θυσίες των γονιών.
     Από την πλευρά της, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ) τηρεί στάση αναμονής όσον αφορά στην τελική μείωση του αριθμού των μαθητών, χωρίς πάντως να αποκλείει διψήφια ποσοστιαία μείωσή τους. Πιο «ευάλωτα» είναι τα σχολεία σε περιοχές με μεσαία οικονομικά στρώματα.
     «Προφανώς ο κόσμος υφίσταται την αβεβαιότητα για τις επιπτώσεις των οικονομικών μέτρων. Τα στοιχεία που θα κάνουν τη διαφορά θα είναι πρωτίστως η ποιότητα και το όνομα του σχολείου και, σε μικρότερο βαθμό, το ύψος των διδάκτρων», ανέφερε μιλώντας στην «Κ» το μέλος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων κ. Γεώργιος Λιναρδάτος. «Η κρίση θα αναδείξει την ποιότητα. Η φοίτηση του παιδιού σε ένα καλό σχολείο αποτελεί επένδυση», πρόσθεσε από την πλευρά του ο σχολάρχης κ. Ελευθέριος Γείτονας.
     Το ισχυρότερο δίλημμα μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου σχολείου έχουν οι γονείς με παιδιά που θα φοιτήσουν στην πρώτη τάξη κάθε βαθμίδας και όχι εκείνοι τα παιδιά των οποίων ήδη φοιτούν σε κάποιο ιδιωτικό. Στην περίπτωση της τελικής επιλογής για ιδιωτικό, η απόφαση θα γίνει με πολύ αυστηρά κριτήρια. «Ο οικονομικός παράγοντας δεν είναι φυσικά αμελητέος. Όμως, πρωτίστως θα εξετάσουμε άλλες παραμέτρους. Βασικό για μας είναι η φιλοσοφία που έχει κάθε σχολείο για την εκπαίδευση ως παράγοντας διαμόρφωσης της προσωπικότητας του παιδιού. Επίσης, σημαντικοί παράγοντες είναι η ποιότητα του διδακτικού προσωπικού, τα ερεθίσματα που δημιουργεί το σχολείο στο παιδί, το σχολικό περιβάλλον», τόνισε, μιλώντας στην «Κ» η κ. Ναταλί Κυλάκου, η οποία έχει επιλέξει ιδιωτικό σχολείο για την κόρη της, που θα φοιτήσει από τον Σεπτέμβριο στην Α΄ Δημοτικού.

      Οι ιδιοκτήτες των σχολείων εκτιμούν ότι η ιδιωτική εκπαίδευση έχει εδραιώσει τη θέση της στην ελληνική κοινωνία, εκτιμώντας ότι η μείωση των μαθητών θα είναι μικρή. Είναι ενδεικτικό, μάλιστα, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των μαθητών σε ιδιωτικά δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια παρουσιάζει αυξητική τάση (συνολικά από 80.477 το 2007 - 2008 αυξήθηκε σε 81.861 το 2008 - 2009), ενώ η καθιέρωση της υποχρεωτικής φοίτησης των 5χρονων σε νηπιαγωγεία εκτίναξε τον αριθμό των μαθητών σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία από 5.336 το 2008 σε 9.488 το 2009.
       Η κατά 77,8% αύξηση των μαθητών των ιδιωτικών νηπιαγωγείων το 2009 έναντι του 2008 οφείλεται στις ελλείψεις των δημοσίων νηπιαγωγείων (τόσο σε ικανό αριθμό σχολικών μονάδων για να δεχθούν τα επιπλέον παιδιά όσο και στις υπάρχουσες υποδομές των δημοσίων νηπιαγωγείων). Από την άλλη, εύλογο είναι ότι λόγω της οικονομικής κρίσης θα πληγούν τα ιδιωτικά σχολεία που απευθύνονται σε μεσαία οικονομικά στρώματα. Ταυτόχρονα, όμως, εκτιμάται ότι το φετινό «πάγωμα» των διδάκτρων για την επόμενη σχολική χρονιά θα περιορίσει την όποια μετακίνηση μαθητών προς το δημόσιο σχολείο. Με βάση τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, τα υποχρεωτικά δίδακτρα το σχολικό έτος 2009 - 2010 κυμάνθηκαν από περίπου 2.500 ευρώ έως και 10.500 ευρώ.

       Η ΟΙΕΛΕ, από την πλευρά της, εκτιμά ότι θα υπάρξουν ανακατατάξεις στον χώρο των ιδιωτικών σχολείων λόγω της κρίσης. «Τα μικρομεσαία θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα», ανέφερε στην «Κ» ο αντιπρόεδρός της ΟΙΕΛΕ κ. Κωνσταντίνος Παπαντωνόπουλος. Με βάση τις εκτιμήσεις της ομοσπονδίας, η μείωση του αριθμού των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων της επόμενη χρονιά θα κινηθεί μεταξύ 15% με 20%.
    Το σίγουρο είναι ότι η μέση ελληνική οικογένεια, γνωρίζοντας ότι η παιδεία είναι βασική επένδυση για να αντιμετωπιστεί η κρίση, θα γίνει πιο αυστηρή στα κριτήρια για την επιλογή της εκπαίδευσης των παιδιών.
      Διχασμένοι είναι οι γονείς ως προς την επιλογή σχολείου. Ενδεικτικές είναι δύο περιπτώσεις:
Την προηγούμενη χρονιά, ο 13χρονος Δημοσθένης Παπαναστασίου συμμετείχε σε μία εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Αμερικανικό Κολλέγιο Αγίας Παρασκευής. «Επειδή ασχολείται με το ποδόσφαιρο, το πόλο, το βόλεϊ, εντυπωσιάστηκε από τις αθλητικές εγκαταστάσεις. Έτσι, παρ’ ότι δεν είχε κανένα πρόβλημα από το προηγούμενο ιδιωτικό, μαζί με τον καλύτερό του φίλο ζήτησαν να αλλάξουν σχολείο», αναφέρει στην «Κ» ο πατέρας του Δημοσθένη, ιδιοκτήτης καφέ, κ. Λουκάς Παπαναστασίου. «Τα δίδακτρα στο νέο σχολείο είναι υψηλότερα σε σχέση με το προηγούμενο σχολείο. Όμως, ο μικρός είναι απόλυτα ικανοποιημένος. Ομολογώ ότι δεν σκεφτόμαστε περικοπές στην εκπαίδευση του παιδιού. Είναι επένδυση. Το ιδιωτικό σχολείο προσφέρει στο παιδί όλα τα μαθήματα, που σε άλλη περίπτωση θα τα έκανε το απόγευμα σε φροντιστήριο (ξένες γλώσσες κ. λπ.), ενώ είμαστε ασφαλείς για τις μετακινήσεις».

      «Πολύ κοντά στο σπίτι στην Παλλήνη υπάρχει ένα νεόκτιστο σχολείο. Αυτό μας επηρέασε θετικά για την επιλογή του, όπως επίσης και το γεγονός ότι τα παιδιά στην τάξη είναι λίγα και το περιβάλλον καλό», λέει στην «Κ»  ο κτηνίατρος κ. Θοδωρής Μπαμπλένης, ο οποίος στέλνει την 7χρονη κόρη του Σταματίνα σε δημόσιο σχολείο. Όπως προσθέτει, θεωρεί ότι σε τόσο μικρή ηλικία δεν είναι αναγκαία η φοίτηση σε ιδιωτικό σχολείο, ώστε το παιδί να είναι πιο «προστατευμένο». Βέβαια, σε μεγαλύτερες τάξεις η Σταματίνα θα απευθυνθεί αλλού για ξένες γλώσσες και άλλες αθλητικές δραστηριότητες. «Τότε, ίσως σκεφτούμε να την στείλουμε σε ιδιωτικό γυμνάσιο».

Tου Απόστολου Λάκασα

www.kathimerini.gr (6-6-2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια :