Κυριακή, 11 Ιουλίου 2010

Κολλέγιο Αθηνών: απορίες μετά τη γκάφα


του Ειδικού Αναγνώστη
Μάθαμε με ανακούφιση από τον Τύπο (Kathimerini.gr) ότι «Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με την υπ΄ αριθμόν 30/2010 απόφασή της δεν επέτρεψε στο Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Κολλέγιο Αθηνών) τη συλλογή, αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων υγείας των μαθητών για τους σκοπούς της πρόληψης και καταστολής χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών» και ότι το Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, άλλαξε στο επίμαχο σημείο τον κανονισμό του.

Το δημοσίευμα, όμως, μας κίνησε την περιέργεια, αναζητήσαμε και βρήκαμε τον κανονισμό και παγώσαμε με όσα διαβάσαμε. Παραθέτουμε ως έχει (οι υπογραμμίσεις του συντάκτη του κειμένου) το σχετικό απόσπασμα του κανονισμού 2009-2010 σελ. 16-17, που μοιράστηκε σε γονείς.

"Ο εθισμός στο κάπνισμα, στο αλκοόλ και σε εξαρτησιογόνες ουσίες είναι καταστροφικές για την υγεία, (πνευματική και σωματική) την οποία το Σχολείο δεσμεύεται να διαφυλάξει.

Για το λόγο αυτό, το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ και η χρήση, η κατοχή ή η διακίνηση εξαρτησιογόνων ουσιών στο campus του Σχολείου, στα λεωφορεία και σε όλες τις σχολικές εκδηλώσεις (αθλητικές, κοινωνικές, πολιτιστικές) οπουδήποτε αυτές πραγματοποιούνται, απαγορεύονται αυστηρά. Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται ιδιαίτερα αυστηρές πειθαρχικές κυρώσεις. Η σοβαρότητα του συγκεκριμένου παραπτώματος ή η επανάληψη αυτού είναι δυνατόν να οδηγήσει στην απομάκρυνση του παραβάτη μαθητή από το Σχολείο, μετά από απόφαση της Ολομέλειας του Συλλόγου των διδασκόντων Καθηγητών.

Ειδικότερα σε περίπτωση που θα διαπιστωθεί κατοχή, χρήση ή διακίνηση εξαρτησιογόνων ουσιών, πέραν της επιβολής των κατά την εκπαιδευτική νομοθεσία πειθαρχικών κυρώσεων, το Σχολείο θα αναφέρει αμέσως το γεγονός στις κατά νόμον αρμόδιες Αρχές (ενδεικτικά Αστυνομία, Υπηρεσίες Δίωξης ναρκωτικών, Εισαγγελία ανηλίκων κ.λπ.).
 

Για την πρόληψη και / ή την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών χρήσης (εντός ή εκτός του σχολείου) εξαρτησιογόνων ουσιών από μαθητή οι Διευθύνσεις των Σχολικών μονάδων έχουν δικαίωμα να ζητούν πάραυτα από τους γονείς του μαθητή ή από τον ασκούντα αντ' αυτών την γονική μέριμνά του την άμεση (αυθημερόν και με την παρουσία εκπροσώπου του σχολείου) υποβολή του μαθητή που φέρεται να κάνει χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών στις ενδεδειγμένες ιατρικές εξετάσεις -αναλύσεις σε δημόσιο ή ιδιωτικό Νοσοκομείο για τη διαπίστωση της χρήσης.
 

Τα αποτελέσματα των εξετάσεων-αναλύσεων αυτών θα υποβάλλονται αμέσως από τους γονείς του μαθητή ή από ασκούντα αντ' αυτών την γονική μέριμνά του στις Διευθύνσεις των Σχολείων που ζήτησαν την διεξαγωγή τους.
Τυχόν άρνηση του μαθητή ή των γονέων αυτού ή του ασκούντος αντ' αυτών την γονική μέριμνά του να συμμορφωθούν στο άνω αίτημα των Διευθύνσεων των Σχολικών μονάδων είναι δυνατόν να οδηγήσει στην απομάκρυνση του εν λόγω μαθητή από το Σχολείο, μετά από απόφαση της Ολομέλειας του Συλλόγου των διδασκόντων Καθηγητών.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με την εκπαιδευτική νομοθεσία η συμπεριφορά των μαθητών ελέγχεται πειθαρχικά, όχι μόνον εντός, αλλά και εκτός του σχολείου."




Αφού ξεπαγώσαμε, επανήλθαμε και παρατηρήσαμε:

1. Στην 3η παράγραφο γράφει «Η σοβαρότητα του συγκεκριμένου παραπτώματος (δηλ.η παρέκκλιση από τους κανόνες) ή η επανάληψη αυτού...». Αναρωτιέται ο ατυχής γονιός: αφού το συγκεκριμένο παράπτωμα εκ προοιμίου θεωρείται από τον συντάκτη σοβαρό ποιο το νόημα της αναφοράς σε επανάληψη; μήπως εννοεί ότι δύναται να καταδικαστεί δις ή τρις ο κακοποιός μαθητής;

2. Στην ίδια παράγραφο επιδεικτικά αποσιωπάται το τι ορίζει η εκπαιδευτική νομοθεσία την οποία ο συντάκτης επικαλείται σε άλλα σημεία του κειμένου, και κοστολογεί το συγκεκριμένο παράπτωμα με απομάκρυνση του παραβάτη μαθητή από το Σχολείο.

3. Στην 4η παράγραφο, το Σχολείο μετατρέπεται σε υπηρεσία των αρχών δίωξης ή, για να το πούμε πιο απλά, σε ρουφιάνο, καταδότη και μάλιστα χωρίς κουκούλα.

4. Στην 5η παράγραφο, οι Διευθύνσεις των σχολικών μονάδων μετατρέπονται σε ανακριτές-δημίους που υποχρεώνουν σε ορό αληθείας των παραβάτη έφηβο-μαθητή.

5. Στην επόμενη παράγραφο ο γονιός ενημερώνεται ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων θα είναι στη διάθεση του Σχολείου, προφανώς για να στηρίξει την απόφασή του για απομάκρυνση του παραβάτη μαθητή. Και ακολουθεί ότι οποιαδήποτε άρνηση «συνεργασίας» του καθ’ υπόθεση παραβάτη μαθητή ή του γονιού του με το Σχολείο, οδηγεί επίσης σε διαδικασία «εξορίας» του μαθητή από το Σχολείο. (Δεν τολμώ να καταγράψω τους συνειρμούς μου).

6. Εν κατακλείδι κι ενώ ο συντάκτης έχει γράψει στα παλιά του τα παπούτσια εκπαιδευτική νομοθεσία, αρχές και νόμους της Πολιτείας σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα και με την αντιμετώπιση των εξαρτημένων ατόμων, με έντονους χαρακτήρες θυμίζει ότι σύμφωνα με την εκπαιδευτική νομοθεσία το Σχολείο είναι ο μεγάλος αδελφός που ελέγχει την προσωπική ζωή των εφήβων μαθητών του.

Οι «διατάξεις» του κανονισμού μπορεί να άλλαξαν και γονείς και παιδιά μπορούν να αισθάνονται πιο ασφαλείς. Όμως, αναρωτιόμαστε:

1. Ένα Ίδρυμα σαν το Κολλέγιο δεν διαθέτει νομικές υπηρεσίες, δεν διαθέτει τμήματα ψυχολόγων και ειδικών για να το προστατεύσουν από τέτοιες γκάφες;

2. Ο κανονισμός διανεμήθηκε με την έγκριση των εκπαιδευτικών-παιδαγωγών του;

3. Οι Διευθύνσεις που έχουν το βάρος της εφαρμογής είναι σύμφωνες προς τα επίμαχα άρθρα;

Αν οι απαντήσεις στα παραπάνω είναι καταφατικές, τότε είναι να τα μαζεύουμε! Αν δηλαδή το πρώτο εκπαιδευτικό ίδρυμα στη χώρα ορίζει κατ’ αυτόν τον τρόπο την «παιδαγωγική ευαισθησία» και διαπλάθει τις προσωπικότητες των αυριανών πολιτών με όρους καταστολής και εξορίας, τα πράγματα είναι δύσκολα. Και θέτουμε και το ερώτημα: όχι η Πολιτεία και το Υπουργείο που άφησε το περιθώριο να τυπωθεί και μοιραστεί ένα τέτοιο κείμενο, αλλά το ίδιο το Σχολείο αναζήτησε τους εμπνευστές και υπεύθυνους αυτού του κειμένου προκειμένου να τους απομακρύνει από την εκπαίδευση ως ακατάλληλους να επιτελούν αυτό το τόσο ευαίσθητο λειτούργημα;

Η απομάκρυνσή τους σίγουρα θα ανακουφίσει γονείς και μαθητές και... όλους μας.

www.protagon.gr (24/06/2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια :