Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2010

Να λογαριάζεσαι από τους άλλους και από τον εαυτό σου σαν άνθρωπος δεν είναι μόνο δικαίωμα, αλλά και ευθύνη.

        Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι γνωρίζουμε αυτό τον τύπο, ξέρουμε ποιο είναι αυτό το "δικαίωμα των δικαιωμάτων". Μας το έχει παραδώσει ένας μεγάλος φιλόσοφος των νεωτέρων χρόνων, o Εμμανουήλ Kant, σε μια κλασική για τη λιτότητά της διατύπωση. 
       Κοίταξε -μας είπε- να ενεργείς και να αισθάνεσαι έτσι, ώστε ποτέ να μη μεταχειρίζεσαι τον άνθρωπο ως μέσο αλλά πάντοτε να τον έχεις σκοπό στις προθέσεις και στις πράξεις σου.
       Δεν έχω συναντήσει ως τώρα πιο υψηλόφρονη προτροπή, που να δείχνει τέτοιαν εμπιστοσύνη και τόσο σεβασμό στον άνθρωπο σαν άνθρωπο. Εάν τη μεταφέρουμε στο σχήμα του ορισμού [του ανθρώπου] και τη συσχετίσουμε με την παραπάνω ανάλυσή μας, θα έχουμε την εξής απλή και συνάμα βαρυσήμαντη φόρμουλα: "'Ανθρωπος είναι το μοναδικό μέσα στο γνωστό μας σύμπαν ον που έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να λογαριάζεται πάντοτε ως σκοπός και ποτέ ως μέσον". Αυτή -θα παραδεχτούμε- είναι η γλώσσα του γνήσιου ουμανισμού.
       Κανένας "σκοπός", όσο ψηλά κι αν τον τοποθετήσουμε, με όσην αίγλη κι αν τον περιβάλουμε, δεν μπορεί να δικαιολογήσει εκείνον που θα χρησιμοποιήσει τον άνθρωπο ως μέσον για την πραγματοποίησή του. "Μέσα για κάποιο σκοπό" μπορούν (και στην ανάγκη, επιβάλλεται) να γίνουν όλα τα όντα εκτός από ένα: τον άνθρωπο. Αυτός οφείλει να είναι, και δικαιούται να απαιτήσει να είναι, μόνο σκοπός. Η αξία του δεν αντικατασταίνεται με τίποτα. Δεν μπορεί να αποτιμηθεί με καμιάν άλλη. Είναι το μέτρο των άλλων αξιών.

      Εκείνος λοιπόν που τον κατεβάζει από το υψηλό επίπεδο του απόλυτου "σκοπού" στο χαμηλό επίπεδο του σχετικού "μέσου", ή αυτός που αυτοκαταδικάζεται (από βλακεία ή ανανδρία) σε "μέσον προς άλλο σκοπό", αναιρεί, καταλύει, "σκοτώνει" τον άνθρωπο μέσα στον άνθρωπο.
      Μεγαλύτερη βλασφημία, βαρύτερο έγκλημα δεν υπάρχει.Τα δικαιώματα όμως συνυφαίνονται με ισομεγέθεις ευθύνες. Να λογαριάζεσαι (από τους άλλους και από τον εαυτό σου) σαν άνθρωπος δεν είναι μόνο δικαίωμα, αλλά και ευθύνη.
        Το πρώτο μάς αρέσει, το δεύτερο αποφεύγουμε να το ομολογούμε. Το "ως χαρίεν άνθρωπος" του αρχαίου ποιητή, έχει δύο όψεις, τη μια φανερή, την άλλη αφανή: -Τι χαριτωμένο πράγμα είναι να είσαι άνθρωπος!- Αλλά και τι βαρύ,τι ασήκωτο πράγμα είναι να είσαι άνθρωπος...

Ε. Π. Παπανούτσος, Η κρίση του πολιτισμού μας, σ. 222-223

1 σχόλιο :

Phivos Nicolaides είπε...

Νοουμένου φυσικά, αυτοί που σε λογαριάζουν είναι πρώτα αυτοί άνθρωποι! Καλό μήνα. Travelling